O tym, że storytelling to niezwykle skuteczne narzędzie marketingowe, powstało już wiele publikacji. Zdajemy sobie sprawę z siły, jaka stoi za „opowieściami” o firmach, markach i produktach. Niemal każda wielka marka ma swoją własną historię, która jest podstawą jej identyfikacji przez konsumentów. Dlaczego ich działanie jest tak silne? Scott Aughtmon, strateg biznesowy, podaje trzy powody:

1. Przyciągają uwagę

Jest coś magicznego w słowach „Dawno, dawno temu…”. Kochaliśmy je w dzieciństwie i do tej pory trudno nie zwrócić na nie uwagi. Nikt nie chce słuchać suchych faktów na temat produktu i jego właściwości. Wciągająca opowieść związana z historią produktu jest w stanie zdobyć uwagę konsumenta.

2. Dają kontekst.

Opowiedzenie historii, w której poruszone zostają uniwersalne problemy pozwala odbiorcy na identyfikację z nimi. Tym samym przekaz staje się atrakcyjny dla odbiorcy ze względu na możliwość odnalezenia w nim poszukiwanych przez niego rozwiązań. Dobrze opowiedziana historia pozwala marce na przebicie się do świadomości konsumenta tworząc połączenie pomiędzy rozwiązaniem problemu a konkretną marką czy produktem.

3. Łatwo je zapamiętać.

Prawdopodobnie bez problemu uda ci się przywołać w pamięci ulubione historie z dzieciństwa. Opowieści oparte o klasyczne motywy, poruszające aktualne problemy czy uwzględniające wyrazistych bohaterów łatwo zapadają w pamięć. Historie związane z markami nie muszą dotyczyć samego produktu – wystarczy, aby główna idea była z nimi w jakiś sposób powiązana. Przykładem mogą być kampanie Dove promujące naturalne piękno, czy akcje Coca Coli, których głównym motywem jest „radość życia”.

zdjęcie: Frits Ahlefelfdt