Obecnie rzadko zdarza się, by użytkownicy czytali treści publikowane w internecie w całości. Zdecydowanie częściej przez kilka do kilkunastu sekund skanują content w poszukiwaniu odpowiedzi na interesujące ich zapytanie. Jak zatem zaciekawić czytelnika na tyle, aby pozostał na stronie i zapoznał się z treścią do końca? Do tego właśnie służy zasada odwróconej piramidy, czyli podanie kluczowych informacji już na początku tekstu. Czytaj dalej, a dowiesz się, jak ją stosować i tworzyć dopasowane do intencji użytkownika i angażujące treści!

Co to jest zasada odwróconej piramidy?

Zasada odwróconej piramidy to dziennikarska technika stosowana podczas tworzenia treści (szczególnie przydatna w kontekście webwritingu i SEO copywritingu), która polega na dostarczaniu użytkownikowi istotnych informacji i odpowiedzi na nurtujące go pytanie już na początku tekstu

W praktyce oznacza to wychodzenie w artykule od sedna omawianego tematu, zamiast zarysowywać najpierw kontekst i tło zagadnienia. Warto już w pierwszym akapicie zawrzeć konkluzję, a następnie rozwijać po kolei wątki poboczne i przechodzić do mniej istotnych szczegółów.

Jaki ma cel?

W dobie nadmiaru informacji i wszechobecnego przebodźcowania internauci stali się niecierpliwi i chcą szybko zaspokoić swoją ciekawość, bez konieczności przebrnięcia przez obszerny tekst. Szczególnie w kontekście webwritingu można zaobserwować tendencję, że krótsze, ale bardziej merytoryczne treści są lepiej odbierane przez użytkowników oraz wyszukiwarki.

Stosowanie zasady odwróconej piramidy ułatwia więc napisanie artykułu, który dobrze się czyta.

Zasada odwróconej piramidy – jak stosować ją w tekście?

Zdj.1. Opracowanie własne.

Jak zastosować w tekście zasadę odwróconej piramidy?

Tworząc content w internecie, zapomnij o przyjętych zasadach pisania i gatunkach dziennikarskich, które poznałeś w szkole lub podczas studiów. Odrzuć klasyczny układ treści oparty o wprowadzenie, rozwinięcie i zakończenie. Zapomnij o budowaniu napięcia i poetyckich, rozległych akapitach w tekście. W myśl zasady odwróconej piramidy nie owijaj w bawełnę i podaj użytkownikowi rozwiązanie na tacy. Jak to zrobić?

1. Skoncentruj się na istotnych faktach już na początku tekstu 

Z badań eye-trackingowych wynika, że podczas skanowania tekstu wzrok użytkowników skupia się na obszarze przypominającym literę F. Oznacza to, że im wyżej i bliżej lewej strony umieścisz kluczowe informacje, tym większa jest szansa, że zdobędziesz uwagę czytelnika i zatrzymasz go na dłużej.

Internauta z pewnością zapozna się uważnie z tytułem artykułu oraz leadem, a pozostałą część wpisu będzie przeglądał wzdłuż lewej części tekstu.

We wskazaniu kluczowych faktów, które należy umieścić na początku, może Ci pomóc metoda 5 W+H. Akronim ten dotyczy odpowiedzi na 6 najistotniejszych dla czytelnika pytań:

  • Who? (kto?)
  • What? (co?)
  • When? (kiedy?)
  • Where? (gdzie?)
  • Why? (dlaczego?)
  • How? (jak?)

Zasada 5 W+H zakłada, że dzięki udzieleniu odpowiedzi na powyższe pytania, autor wyczerpie dany temat. Może to być szczególnie przydatne podczas tworzenia tekstów o charakterze informacyjnym czy recenzji.

2. Wprowadź drugorzędne informacje w dalszej części artykułu

Po podaniu meritum treści należy, mówiąc kolokwialnie, „schodzić w dół” pod kątem ważności informacji. Skoro wychodzimy od najważniejszych faktów, to później przedstawiamy mniej istotne fakty oraz ogólny kontekst zagadnienia. Natomiast w miarę upływu tekstu nadal układamy je w taki sposób, aby na każdym etapie zainteresowały szerokie grono czytelników.

3. W odwróconej piramidzie stosuj hierarchię nagłówków

Ten krok ułatwi użytkownikowi poruszanie się po treści i intuicyjnie poprowadzi go do informacji, której poszukiwał. Aby tę ścieżkę jeszcze uprościć, warto wykorzystać w tekście krótkie akapity i wypunktowania oraz wyboldować istotne dane.

4. Pisz zwięźle i unikaj tzw. oczywistych oczywistości

Zasada odwróconej piramidy mówi o tym, że w tekstach pisanych w internecie niezwykle istotny jest jasny, przejrzysty przekaz. A co za tym idzie używanie przystępnego języka i kierowanie się wprost do konkluzji, pomijając truizmy, a także nieistotne oraz banalne informacje.

5. Wyszczególnij wnioski i dołóż podsumowanie

Poza skupieniem się na samym wstępie warto także dodać podsumowanie bądź listę konkluzji, które w pigułce przedstawią najważniejsze fakty z artykułu. Niektórzy użytkownicy od razu kierują się do wniosków, ponieważ myślą, że to właśnie tam znajdą odpowiedź na swoje pytanie. W ramach przewidywania, jak mogłaby wyglądać user journey przez tekst, dobrze jest więc zapewnić im tego typu rozwiązanie.

Zasada odwróconej piramidy – jak wpływa na SEO?

Stosowanie odwróconej piramidy informacyjnej w artykułach nie musi być wyłącznie związane z doświadczeniem użytkownika. Dzięki szybkiej odpowiedzi na intencję internautów można wpływać na współczynnik odrzuceń oraz średnią długość trwania sesji. Ponadto dopasowany do czytelników content poprawia widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google.

Jednak z punktu widzenia SEO równie istotne znaczenie, co sama treść ma meta title i meta description. Zgodnie z dobrymi praktykami oba te elementy powinny zawierać słowa kluczowe i obietnicę rozwiązania problemu, a przy okazji pozostawiać pewien niedosyt, aby zachęcić użytkownika do kliknięcia URL i wyświetlenia artykułu. Właściwie zoptymalizowane meta tagi i dobrze dobrane frazy sprawiają, że odpowiednio targetujesz treść do najbardziej zainteresowanego zagadnieniem odbiorcy.

Zasada odwróconej piramidy – jak stosować ją w tekście?

Zdj.2. Meta title i meta description na przykładzie artykułu opublikowanego na blogu Elephate. Źródło: elephate.com/pl/blog/jak-zaczac-prowadzic-bloga-firmowego/.

Przekonaj się, co jeszcze jest istotne w kontekście prowadzenia bloga firmowego i jak może Ci on pomóc w przekuwaniu wyników organicznych w konwersje, a zainteresowanych czytelników w stałych klientów e-sklepu, pobierając raport „Ranking blogów w e-commerce”.

Dlaczego warto pisać zgodnie z zasadą odwróconej piramidy?

Stosowanie zasady odwróconej piramidy w tekście przekłada się na publikację na stronach internetowych wartościowego contentu, który pozwala markom zadbać tak o doświadczenia użytkownika, jak i roboty Google.

  1. Odwrócona piramida ułatwia czytanie i ocenę użytkową tekstu. Konstrukcja „od ogółu do szczegółu” ułatwia użytkownikowi czytanie i przyswajanie informacji, a dzięki temu pozwala na lepsze zrozumienie i zapamiętywanie treści zawartych w przekazie.
  2. Zapewni większą efektywność komunikacji. Dzięki temu, że przekażemy na początku artykułu istotne informacje, użytkownik otrzymuje w szybki i skuteczny sposób wartość, po którą do nas przyszedł.
  3. Dba o zachowanie logiki treści. Wprowadzenie do artykułu struktury tekstu umożliwia czytelnikowi intuicyjną nawigację pomiędzy wątkami. Być może w swojej niecierpliwości użytkownik natrafi na ciekawy fragment np. zawierający wypowiedź ekspercką, która pogłębi temat i zachęci go do dalszego czytania.
  4. Zachęca czytelnika do dalszej lektury artykułu. Użytkownik, czytając tekst, odkrywa coraz bardziej szczegółowe informacje, dzięki czemu jest większe prawdopodobieństwo, że dłużej pozostanie na stronie. Dodatkowo wpis może zostać wzbogacony o linkowanie wewnętrzne do tematycznie powiązanych artykułów bądź case study, które mogą zwrócić uwagę czytelnika i zachęcić go do odwiedzenia innych podstron w obrębie witryny.

Zasada odwróconej piramidy, czyli istotne informacje na wyciągnięcie ręki!

Webwriting rządzi się własnymi prawami, a zachowania internetowych czytelników znacznie się różnią od tych charakterystycznych dla odbiorców prasy drukowanej. Jeśli chcesz tworzyć treści, które będą generowały zainteresowanie oraz zaangażowanie wśród Twojej grupy docelowej, zastosuj w artykułach blogowych zasadę odwróconej piramidy. 

O czym musisz pamiętać przy tworzeniu Twojego tekstu?

  • Umieść najważniejsze informacje na początku artykułu, a w dalszej części rozwiń mniej istotne wątki. 
  • Czytelnik oczekuje konkretów, więc zapewnij mu łatwy dostęp do informacji, której szuka. W ten sposób po przeczytaniu artykułu jego doświadczenie ze stroną będzie pozytywne, a Twoja marka zapadnie mu w pamięć jako dystrybutor wartościowych treści. Zwiększy to również szansę na to, że użytkownik w przyszłości powróci na Twoją stronę, a nawet dokona zakupu produktu czy usługi.
  • Zadbaj o optymalizację treści pod kątem SEO. Aby artykuł wysoko się pozycjonował i miał szansę wyświetlić się jako direct answer, w jego meta title oraz meta description powinna pojawić się fraza kluczowa dopasowana do intencji użytkownika. Warto również zawrzeć ją w tytule artykułu, leadzie oraz pierwszym akapicie.  

Miłego pisania i czytania zgodnie z zasadą odwróconej piramidy!

Sylwia Sopiak

Content Marketing & SEO Specialist w Elephate z ponad 3-letnim doświadczeniem w branży. Na co dzień łączy kreatywność z twardymi danymi. Uwielbia pracę redaktorską, tworzenie strategii content marketingowych zorientowanych na realizację celów biznesowych, kontakt z ludźmi i project management. Prywatnie miłośniczka architektury, designu, mody, jogi i kolaży w digitalu.