Czy nie jest to pytanie banalne? Dla zainteresowanych tematyką content marketingu z pewnością tak. Jednak warto je zadać, rozszerzając kontekst o trendy i wyzwania, jakie przed nim stoją oraz okoliczności czasu i miejsca, w których zostało zadane.
Nie była to konferencja, ani warsztaty, ani tym bardziej szkolenie. 9 grudnia 2015 r. na UAM w Poznaniu, na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, odbyło się seminarium. Zorganizował je i poprowadził dr Marcin Piechocki. Nad trendami i wyzwaniami stojącymi przed content marketingiem zastanawialiśmy się wspólnie z Damianem Nowakiem – CEO Skivak sp. z o.o. oraz Michałem Bonaszewskim, Senior PR Brand Manager w Grupie Allegro. Stowarzyszenie reprezentowała Katarzyna Sowicka – członek zarządu SCMP oraz COO w Agencji marketingowej Qantum.
Nad czym, w drodze do zdefiniowania trendów i wyzwań stojących przed content marketingiem, się zastawialiśmy? Zagadnień było sporo:
1. Custom Publishing czy Content Marketing? Jak rozumieć te pojęcia, wąsko, czyli ograniczyć je do internetu, czy szerzej?
2. Are we going mobile? W 2015 roku jest 3,65 mld unikalnych użytkowników urządzeń mobilnych na świecie. Jak zmienia to strategie marketingowe przedsiębiorstw?
3. Czy tendencja do blokowania reklam na stronach jest szansą dla content marketingu? Na przykład szansą dla Brand journalism?
4. Czy przekaz marketingowy musi udawać, że nim nie jest?
5. Czy nowe produkty Micro-moments (Google) czy Instant Article (Facebook) zmienią sytuację na rynku?
6. The Guardian uznał, że do 2017 roku video będzie odpowiadało za 69% ruchu w Sieci. Czy to oznacza śmierć słowa pisanego?
7. Jak skutecznie opowiedzieć swoją historię, kiedy w B2B robi to coraz więcej instytucji? Zalewa nas masa materiałów, jak przebić się w tej sytuacji? Czy wysoka jakość wystarczy? Na przykład tworzenie osobnych „stron contentowych”, jak robi np. Xerox czy Adobe?
8. Jakie zdolności i talenty są preferowane wśród rekruterów tej branży?
9. Czy Polska jako średni rynek europejski, na tle innych, stanowi ciekawy ewenement czy może standardowy przykład?
Czy udało nam się zdefiniować trendy i wyzwania stojące przed content marketingiem? Jak to zwykle bywa w ferworze dyskusji – momentami gorącej, cały czas bardzo merytorycznej – i tak, i nie.
Trendy. No cóż, wróżenie z fusów nie jest domeną praktyków CM, ale próba została podjęta. Z pewnością warto bacznie przyglądać się wideo i nie porzucać storytellingu. Tego drugiego używać z umiarem i głową. I mierzyć, mierzyć, mierzyć – nacisk na mierzenie ROI już chyba nikogo nie dziwi.
Wyzwania. Więcej czasu niż do tej pory powinniśmy poświęcić na bardziej dogłębne poznanie swoich klientów. Ta ‘tajemna’ wiedza to klucz do stworzenia sprecyzowanej i udokumentowanej strategii content marketingowej, której stworzenie i konsekwentne wdrażanie nadal pozostaje wyzwaniem dla marek.
A w Nowym Roku życzmy sobie więcej jakościowego, celowego contentu i więcej takich spotykań, bo o content marketingu ciągle warto rozmawiać.