Przełom 2022/2023 to dla AI nowy początek. OpenAI oddało w ręce milionów użytkowników model ChatGPT, który wchodzi w interakcje w sposób konwersacyjny, prowadzi dialog, przyznaje się do błędów, kwestionuje błędne przesłanki i odrzuca niewłaściwe prośby. Wojciech Zaremba, współtwórca OpenAI, na pytanie, jak dużym przełomem technologicznym będzie generatywna sztuczna inteligencja odpowiada: takim, jak prąd.
Raport „Artificial Intelligence SumUp for Business 2022” jest znakomitym wstępem do tego, co już się wydarza, w szczególności w biznesie. O tym, jak bardzo AI zmieni wiele aspektów naszego życia nie trzeba już nikogo przekonywać. A do tego, jak wpłynie na biznes warto się przygotować.
Co w raporcie?
Raport to kilkudziesięciostronicowy dokument, skierowany do osób, które chcą w skrócie zobaczyć najbardziej aktualny stan AI. Zbiera wiedzę i pokazuje jej praktyczne zastosowanie w biznesie. Wyjaśnia pojęcia, omawia techniki, jest pełen przykładów oraz interesujących liczb, dzięki czemu także nieobeznane z terminologią osoby skorzystają z tej wiedzy.
Co dokładnie zawiera raport?
• Definicje i historię sztucznej inteligencji
• Opis techniki i algorytmów: nadzorowane i nienadzorowane uczenie maszynowe, uczenie maszynowe ze wzmocnieniem, głębokie uczenie
• Domeny AI: data science, NLP, computer vision
• Rozpoznawanie mowy i robotyka
• Informacje i przykłady nt. hiper-automatyzacji
• Omówienie pułapek AI
• 5 casebooków, czyli praktycznych przykładów użycia AI w następujących obszarach: reklama internetowa, zdrowie, e-commerce, prawo, dobro społeczne.
Autorzy raportu
Anna Gumkowska: od 15 lat „siedzi w mediach cyfrowych i robi internety”. Najpierw w Gazeta.pl, potem w WP.pl, obecnie w TVN Warner Bros. Discovery. Jako Ph. D. bada computer mediated communication, jest autorką szeregu publikacji branżowych oraz książki Tekst {w} sieci. Swój
doktorat poświęciła analizom komunikacji (global digital genrecommunication forms) na Facebooku, Pintereście i Instagramie. Wykładała na Uniwersytecie Warszawskim, obecnie w Collegium Civitas oraz na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Jest mentorem, ekspertem IAB oraz arbitrem Komisji Etyki Reklamy. Certyfikowana w Prestige Business Group. Ukończyła Oxford Artificial Intelligence Programme Said Business School, University of Oxford.
Sebastian Kondracki: autor książki „Python i AI dla e-commerce” oraz licznych publikacji branżowych, w tym dla magazynu komputerowego CHIP, CHIP Special i Computer World. Wykładowca na studiach podyplomowych w Akademii Leona Koźmińskiego i Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. Aktywny badacz wpływu „otwartości” (open data, open science, open source) na rozwój innowacyjności i kreatywności w społeczeństwie i biznesie. Specjalizuje się w AI: NLP (Natural Language Processing), NLG (Natural Language Generation), Generative AI, Explainable Artificial Intelligence (XAI) w biznesie, a w szczególności w ecommerce. Ekspert w zakresie testowania i weryfikacji pomysłów biznesowych, lean startup, zarządzania projektami eksploracyjnymi. Członek podgrupy Badań, Innowacyjności i Wdrożeń Grupy Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Praktyczne zastosowanie AI w biznesie
Poziom użycia rozwiązań sztucznej inteligencji w poszczególnych branżach znacząco się różni. Najbardziej zaawansowane w adaptacji AI są: zaawansowane technologie i telekomy, następnie przemysł i automatyczne pojazdy, kolejno usługi finansowe, prawo oraz szeroko rozumiane zdrowie. W raporcie omówionych jest 5 sektorów: reklama internetowa, zdrowie, e-commerce, prawo, dobro społeczne. Wybór omawianych case study i zagadnień jest stricte autorski, natomiast są to inicjatywy szeroko omawiane przez branżę lub takie, o których naprawdę warto więcej opowiedzieć, by propagować konkretne rozwiązania. W przyszłości autorzy raportu planują opublikowanie pogłębionych casebooków, poświęconych wybranym branżom, w modelu płatnej dystrybucji.
Patronem honorowym raportu jest IAB Polska. Partnerami publikacji są Wirtualna Polska, iSlay, Deviniti, adcookie, ContentHouse, SocialPress oraz TVN Media. Kontakt: Anna Gumkowska: anna_gumkowska@discovery.com