Obecność w social media ma pomagać Twojej firmie budować wiarygodność oraz wzmacniać lojalność konsumentów poprzez angażowanie ich w aktywności proponowane przez markę. Jednak publikowane w mediach społecznościowych treści mogą wyrządzić tyle samo dobrego, co złego. Warto więc zadać sobie kilka pytań, zanim klikniemy przycisk „post”

1. Jaką wartość dla użytkowników ma to, co zamierzam opublikować?
Celem content marketingu jest informowanie, edukowanie, inspirowanie lub dostarczanie rozrywki Twoim potencjalnym klientom. Czy treści, które zamierzasz opublikować mieszczą się w jednym z tych kryteriów? Rozważ również, która z tych wartości będzie cenniejsza dla Twojego odbiorcy. Klient biznesowy prawdopodobnie bardziej doceni wartościowy artykuł o tematyce biznesowej, z kolei nastoletniego konsumenta zainteresuje raczej format czysto rozrywkowy.

2. Jak to, co opublikuję wpłynie na wizerunek firmy?
Jeśli chcesz budować wizerunek firmy jako eksperta w danym segmencie, ogranicz pole tematów, które poruszasz w mediach społecznościowych. Zastanów się, jaki rodzaj treści najbardziej pasuje do celów i działań reprezentowanej marki a także, które z nich okażą się najbardziej przydatne dla Twoich odbiorców. Publikowanie „internetowych hitów” takich jak chociażby zabawne zdjęcia kotów może okazać się zgubne, jeśli Twoim targetem są osoby ze świata biznesu oczekujące poważnych treści.

3. Czy treść, którą chcesz się podzielić jest tego warta?
W mediach społecznościowych często dzielimy się linkami do zewnętrznych treści. Zanim to zrobisz, przeczytaj dokładnie tekst, który chcesz polecić swoim odbiorcom. Czy dotyczy interesującego ich tematu? Czy nie stoi w sprzeczności z polityką lub wartościami Twojej firmy? W pośpiechu często publikujemy zewnętrzne treści ze względu na ich chwytliwy tytuł i zamiast zgłębić się w tekst, jedynie skanujemy go wzrokiem. Zawsze warto przekładać jakość postów nad ich ilość i więcej czasu poświęcić analizie publikowanych informacji.

4. Jak mogą zareagować odbiorcy?
Media społecznościowe mają wiele pułapek. Użytkownicy są bezlitośni – wychwycą Twój każdy najmniejszy błąd i nie zawahają się niezwłocznie o tym poinformować…publicznie. Jedną z takich pułapek są pytania otwarte. Pozornie mogą one zachęcać użytkowników do aktywności i zaaranżować dyskusję. Niestety, może ona się potoczyć w sposób niekorzystny dla wizerunku marki. Pamiętaj, że internauci chętniej podzielą się niepochlebną opinią na Twój temat niż wypowiedzą się na temat korzyści, jakie odnieśli korzystając z proponowanego przez firmę produktu czy usługi.

5. Czy wybrałem dobry moment na publikację?
Media społecznościowe żyją w określonym rytmie. Postowanie o 6 rano, czy w środku nocy mija się z celem – Twój przekaz prawdopodobnie dotrze do znikomego procetna odbiorców. Upewnij się, że publikujesz o takiej porze dnia, w której ruch w danym portalu osiąga swój szczyt. Dzięki temu masz szansę dotrzeć do większej liczby osób. Ważnym elementem jest także częstotliwość dodawania postów. Kumulacja wiadomości w jednym dniu i milczenie przez resztę dni tygodnia nie jest dobrą strategią. Portale społecznościowe mądrze dystrybuują treści – publikując mniej, ale w regularnych odstępach czasu umożliwasz sobie dotarcie z informacją do większej liczby użytkowników. Warto też czasem korzystać z płatnych usług reklamowych oferowanych przez poszczególne serwisy społecznościowe, kiedy szczególnie zależy nam na przekazaniu konkretnej treści odbiorcom.