O czym najczęściej piszą i mówią firmy? Oczywiście o sobie – w kontekście produktów i usług, które oferują. Nic dziwnego. W końcu każdy chce sprzedawać, a żeby sprzedać – trzeba mówić o tym, co jest przedmiotem handlu. Często jednak w komunikacji całkowicie pomija się niezwykle istotny element – ludzi, którzy daną firmę budują i sprawiają, że w ogóle proces sprzedaży oraz funkcjonowanie firmy jest możliwe. Tymczasem pracownicy mogą być wspaniałymi ambasadorami, którzy reprezentują markę na zewnątrz a także budują jej historię. Jak zbudować zespół, który będzie chciał się nią dzielić?
Dowiedz się, kim są Twoi pracownicy.
Prawdopodobnie wiesz wszystko o swoich klientach – robisz badania, które pomagają Ci odkryć, kim są, jakie mają zainteresowania i potrzeby. Czy tyle samo uwagi poświęcasz swoim pracownikom? Jeśli chcesz, aby reprezentowali markę na zewnątrz musisz sprawić, aby naprawdę poczuli się częścią firmy. Zacznij od poznania ich. Dzięki temu odkryjesz najskuteczniejszy sposób komunikacji.
Opowiedz im historię.
Storytelling to doskonałe narzędzie do budowania relacji – zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Spraw, aby pracownicy byli świadomymi ambasadorami. Upewnij się, że znają historię firmy, rozumieją jej misję i wartości. Podobnie, jak próbujesz zainteresować klientów swoim produktem – zainteresuj pracowników firmą, dla której pracują.
Podejdź do tego strategicznie.
Nie wystarczy jedno spotkanie. Zaplanuj cykliczne wydarzenia w mniejszych, bądź większych zespołach, które pozwolą ci pozostać w bieżącym kontakcie z pracownikami. Podobnie, jak starasz się udostępnić klientom rozwiązanie, które pomagają im pozbyć się problemów – udostępnij takie narzędzia swoim pracownikom.
Zaangażuj zespół.
Spraw, by pracownicy naprawdę poczuli się częścią większej całości. Pytaj o zdanie. Bierz pod uwagę ich opinie. Pozwoli im to na mocniejszy związek z firmą i z pewnością wpłynie na chęć reprezentowania jej na zewnątrz. Twoi pracownicy na co dzień mają kontakt z klientami – warto pytać o ich obserwacje.
Twoi klienci nawiązują relacje z ludźmi – nie z produktami. Spraw, by pracownicy będący reprezentantami Twojej firmy znali jej historię i byli świadomi unikatowości miejsca, w którym pracują. Spraw, by ta historia była dla nich na tyle ciekawa, aby chcieli dzielić się nią z innymi. Daj im powód do dumy, że są częścią właśnie tej firmy. Dzięki temu całościowa komunikacja stanie się spójna i przyniesie wymierne efekty.