Jak wiadomo, content marketing w całości tworzony pod kątem odbiorców. Aby przynosił jakiekolwiek efekty musi być skierowany we właściwy sposób do właściwych osób. Im większa wiedza na temat konsumenta, tym większa szanse na stworzenie treści, które przyniosą korzyści zarówno firmie, jak i odbiorcy. Joe Pulizzi na podstawie książki Jeffa Rohrsa dokonał podziału odbiorców na trzy podstawowe grupy.

Pierwsza: Poszukiwacze.

To osoby, które potrzebują kontaktu poprzez kanały internetowe. Poszukują informacji, które odpowiadają ich osobistym zainteresowaniom. W pełni kontrolują swoje potrzeby i realizują je wtedy, gdy tego chcą. Nie można mieć na nich żadnego wpływu – sami decydują o sposobie komunikacji. Dużą rolę w zdobywaniu tego typu publiczności odgrywają wyszukiwarki. To podstawowe narzędzie, z którego korzystają poszukiwacze. Dobrze jest więc popracować nad tym, aby treści były łatwe do odnalezienia. Dlaczego ta grupa jest ważna? Zazwyczaj, gdy zaspokoi już ona swój głód informacyjny – nie powraca na stronę. Chyba, że w jakiś sposób uda się przekształcić ich postawę w którąś z charakterystycznych dla kolejnych grup odbiorców lub najlepiej – w klienta.

Druga: Wzmacniacze.

Wzmacniacze to grupa osób, którą można traktować jak mini kanały przekazu. Posiadają oni swoją własną publiczność i mogą pomóc w dystrybucji Twojego kontentu. Być może już z nimi współpracujesz – to mogą być liderzy opinii, blogerzy, reporterzy czy analitycy. Dzielą się oni treściami, które odpowiadają ich zainteresowaniom – zarówno w kwestiach zawodowych, jak i prywatnych. Sami decydują o tym, w jaki sposób i kiedy to robią. Zadbaj o to, aby zapewnić im wartościowy kontent, którym będą chcieli się podzielić – blogi, e-booki, filmy, przeglądy itp. Grupa wzmacniaczy jest niezwykle ważna – umożliwia odbiór Twoich treści znacznie szerszej publiczności, nie generując przy tym dodatkowych kosztów.

Trzecia: Uczestnicy.

To najbardziej wartościowi odbiorcy. Dają zielone światło na prowadzenie z nimi komunikacji – udostępniają swoje dane kontaktowe, chcą otrzymywać newslettery, aktywnie konsumują tworzone treści. Dzięki ich aktywności w łatwy sposób możesz zbierać informacje o ich preferencjach – przekroju demograficznym, zainteresowaniu poszczególnymi tematami (np. na podstawie liczby kliknięć) i dzięki temu tworzyć coraz lepsze i bardziej dopasowane treści.

Więcej o trzech podstawowych grupach odbiorców możesz przeczytać w tym artykule.

zdjęcie: Spencer McKinney